Over mij

Mijn naam is Marieke Damman (1975). Ik woon samen met mijn man en onze twee dochters (2008 en 2010) in Nijmegen.

In 1997 ben ik afgestudeerd aan de PABO als leerkracht basisonderwijs. Aansluitend heb ik de opleiding tot remedial teacher gevolgd. Sinds 1998 ben ik werkzaam in het basisonderwijs waar ik met zeer veel liefde en plezier met (groepen) kinderen heb gewerkt.

Ik heb zelf mijn hele leven ervaren dat de omgeving waarin ik leefde en werkte heel bepalend was voor hoe ik me voelde en hoe ik functioneerde. Was er ruimte voor verbinding, voor ontwikkeling in eigen tempo, voor balans tussen werken en ontspanning en lol dan kwam ik tot bloei en kon ik mijn kwaliteiten volop inzetten.

Was dat er niet of niet voldoende dan had dat zeer veel impact. Het heeft mij enorm veel inzicht gegeven toen ik ontdekte dat ik gevoeliger dan gemiddeld ben voor prikkels zowel intern als extern en dat ik dingen diepgaander verwerk. En dat daar een naam voor is: hoogsensitiviteit. Tegelijk vind ik het belangrijk daar niet alles aan op te hangen. Het is één van vele eigenschappen en natuurlijk zijn er nog veel andere ervaringen die van invloed zijn op hoe mensen zich ontwikkelen.

Nieuwsgierig en op zoek naar meer kennis en ervaring om goed om te gaan met dingen die ik bij mezelf, mijn kinderen en leerlingen tegenkwam volgde ik naast mijn werk diverse cursussen en opleidingen op het gebied van kindercoaching, systemisch werk, regulatie van emoties, stress en spanning, psychologie en hoogsensitiviteit, pedagogische natuurcoaching, de impact van ervaringen tijdens de zwangerschap, geboorte en babytijd, NLP, talentbevordering en het vergroten van veerkracht en zelfvertrouwen. Mijn grootste lessen leerde ik echter van en door mijn eigen kinderen en van de manier waarop ik zelf stappen ging zetten om dàt te gaan doen wat het meest bij mij past en waar ik het meest blij van word.

Na een flinke tijd moed verzamelen, wikken en wegen, besloot ik mijn vaste baan in het onderwijs op te zeggen en de sprong te wagen naar mijn eigen praktijk. Dit combineer ik op het moment met één dag werken in het basisonderwijs. Voor mij op dit moment ‘the best of both worlds…’ 

 Betrokkenheid, veiligheid, oprechte aandacht, humor en vertrouwen zijn voor mij de sleutelwoorden in de omgang met ouder en kind.